Henk Doornbos geeft Trenergy’s estafettestokje door
Henk Doornbos geeft Trenergy’s estafettestokje door
Bij AZ-Import heeft een vertegenwoordigerswisseling van de wacht plaatsgevonden, als gevolg van het pensioneren van Henk Doornbos, die inmiddels opgevolgd is door Serwin van Dijk. NieuwsFiets.nu sprak met beide accountmanagers van Trenergy.
Met een feestelijke afscheidsborrel is Henk Doornbos door het team van Trenergy uitgezwaaid om van een welverdiend pensioen te gaan genieten. Maar Doornbos doet dat wel met gemengde gevoelens, want hij heeft tot op de laatste dag genoten van zijn werk en erkent het toch wat lastig te vinden om zijn werk nu los te moeten laten. De vertrekkende accountmanager kan dan ook terugkijken op een langdurige loopbaan in de Nederlandse fietsbranche. Op de vraag hoe lang hij in de markt actief is, antwoordt Doornbos gevat en grappig: “Te lang!”.
"Toen ik zag dat ze in het noorden nog nauwelijks Trenergy dealers hadden, heb ik zelf contact opgenomen"
Ongeveer 25 jaar geleden is Doornbos begonnen tussen de magazijnstellingen bij AGU. Circa vijf jaar later solliciteerde hij bij de firma Bergstra in Sneek, onderdeel van de The Dutch Bicycle Corporation, die toentertijd de verkoop van Multicycle deed in de noordelijke provincies. Toen Bergstra failliet ging werd Doornbos benaderd door Multicycle-oprichter Nico Bieleveldt. Vervolgens heeft hij, samen met Paul Scholten en Frans-Jozef van Uum, de buitendienst van Multicycle gevormd en daar ruim negentien jaar lang voor gewerkt. Toen enkele jaren geleden de kwaliteit van de Multicycle e-bikes minder werd, heeft Doornbos ontslag genomen en is overgestapt naar BSP. Dat was van relatief korte duur, want na twee jaar werd eind 2015 zijn contract niet verlengd. Noodgedwongen is Doornbos even buiten de fietsbranche gaan werken om uiteindelijk, na ruim een jaar, in februari 2017 in dienst te treden bij AZ-Import en het groeiende merk Trenergy tot en met april 2025 te vertegenwoordigen. “Ik las toen een vacature voor het zuiden van Nederland, maar zag dat ze in het noorden nog nauwelijks Trenergy dealers hadden. Toen heb ik zelf contact opgenomen met Taco Reydon, eigenaar van AZ-Import,” laat Doornbos weten. “Ik heb me hier altijd als een vis in het water gevoeld, want het is een heel gemoedelijk bedrijf, met een mooie Trenergy-collectie, waarmee je makkelijk in het land kan rondrijden. Je komt bij dealers gewoon binnen met leuke fietsen. Zo heb ik in die acht jaar een dealernetwerk kunnen opbouwen, dat nu overgenomen wordt door Serwin.”
"Mijn huidige fiets is vier jaar oud en daar staat iets van 17.000 kilometer op"
In de periode dat Doornbos van start ging met de verkoop van Trenergy, stond het merk nog minder nadrukkelijk op de kaart dan tegenwoordig, maar toch heeft de Noordelijke accountmanager daar nooit moeite mee gehad. “Omdat ik veel ervaring had met dealers, als gevolg van mijn vroegere werkzaamheden, had ik bij veel ondernemers wel een naam opgebouwd. Als ik ergens kom, dan kom ik mijn afspraken altijd na. Dat is veel belangrijker dan een gladde verkoper zijn,” stelt Doornbos. “Die ondernemers in de fietsenbranche hebben een geheugen als een olifant, dat wil je niet weten. Als je goed bekend staat kan je met een goede fiets en een goed verhaal echt wel wat verkopen.”
Nu hij alle tijd van de wereld heeft, zal Doornbos als pensionado hoogstwaarschijnlijk wel meer gaan fietsen. “Mijn huidige fiets, een Trenergy Jetset, is vier jaar oud en daar staat iets van 17.000 kilometer op. Ik woon op het Groninger platteland, waar zeldzaam mooie natuur te vinden is. Daar geniet ik alle dagen van, als het tenminste mooi weer is natuurlijk. Dat geeft wel een tevreden gevoel. En als je dan een beetje gezond mag blijven, is het helemaal klaar,” concludeert Doornbos.
Overdracht van Doornbos naar Van Dijk al weken geleden voltooid
De laatste twee weken van zijn werkzame leven heeft Doornbos zijn opvolger Serwin van Dijk meegenomen en binnen zijn dealernetwerk van Trenergy geïntroduceerd. Sinds maart is Van Dijk het team van Trenergy komen versterken. De nieuwe accountmanager ervaart zijn nieuwe job als fantastisch mooi, zoals hij het zelf omschrijft. “Fietsen zijn mooie producten, groen, gezond en duurzaam. Daar haal ik mijn energie vandaan,” aldus Van Dijk, die in het verleden bijna 9,5 jaar lang zelf een fietsenzaak gehad heeft, Fietserz Hardenberg geheten. Saillant detail is dat hij destijds ook Multicycle dealer was en daarvan Henk Doornbos al kende. Later heeft Van Dijk nog bij een andere fietsenzaak gewerkt en is bovendien bij, zowel Trek als Accell, actief geweest in de consumentencommunicatie. “Ik heb best veel kanten van de branche gezien, maar wat ik echt mooi vind is om met dealers op de winkelvloer te staan en te werken met producten om klantenrelaties op te bouwen,” zegt Van Dijk. “Ik weet wat, vanuit Trenergy, onze rol is om ervoor te zorgen dat een dealer daar goed mee kan werken en dat je ook thuis geeft, als dat nodig is.”
De overdracht van Doornbos naar Van Dijk is al enkele weken geleden voltooid en hij is nu volledig aan zet. “Henk had natuurlijk heel veel bagage op de weg. Ik heb zeker wel een achtergrond in de fietsbranche, maar niet zijn bagage. Ik voel wel dat ik met de ervaring, die ik zelf als ondernemer heb gehad, makkelijk aansluit bij de dealer. Je moet gewoon doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Dat is wel de basis. Daarbij hebben wij mooie elektrische fietsen met een goede prijs-kwaliteit verhouding en diverse systemen. Daar zit voor iedereen wel een mooie e-bike bij. Kans genoeg.”.
Serwin van Dijk ziet ruimte voor groei
In het noorden beschikt AZ-Import al een over een goed dealernetwerk voor Trenergy, maar dat neemt niet weg dat er nog wel witte plekken zijn, waar ruimte voor nieuwe dealers is. “Zonder dat ze elkaar in de weg zitten en elkaar juist kunnen versterken. Het zou mooi zijn als er voor iedereen in heel Nederland een Trenergy-dealer in de buurt zit. Daar is zeker ruimte voor groei, maar wat zeker zo belangrijk is, is dat je dealers waarmee je jaren zo goed hebt samengewerkt, ook goed blijft bedienen,” besluit Van Dijk.